Avtale om kjøp av produkter og tjenester
Oppdatert pr 30.09.2024
1. Generelt
Avtale er inngått mellom Kunden, heretter kalt Kunden og Unifon AS, heretter kalt Unifon for salg av produkter og tjenester.
«Selger» er Unifon AS
Organisasjonsnummer: NO 987 100 648 MVA
Standardbetingelsene får anvendelse på alle salg fra Unifon, såfremt ikke annet er særskilt skriftlig avtalt mellom Kunden og Unifon.
Produkter og tjenester fra Unifon henvender seg til, og er kun tilgjengelig for, profesjonelle kunder som bedrifter/selskaper, registrerte organisasjoner samt offentlige institusjoner og foretak. Unifon forbeholder seg retten til å avvise eller begrense ordre dersom levering ikke ansees som forsvarlig.
Tillegg til eller avvik fra Standard betingelser må avtales skriftlig. Standardbetingelser kan endres uten ytterligere varsel av Unifon og får virkning for nye bestillinger fra Kunden. Avtaleinngåelse med senere tillegg, avvik eller endringer i avtalt leveranse samt bestillinger av tjenester eller produkter fra Unifon forutsettes foretatt av bemyndiget personell hos Kunden, og Kundens til enhver tid oppgitte kontaktperson forutsettes å ha fullmakt internt hos Kunden til å forplikte Kunden.
Produktinformasjon som tegninger, brosjyrer, opplysninger om tekniske data er kun veiledende med mindre annet er uttrykkelig avtalt mellom partene.
2. Prisbetingelser og levering
Ordresum faktureres ved levering. Unifon samarbeider med One2Cel og Collector Bank for håndtering av kort, delbetaling og fakturahåndtering. Faktura forfaller til betaling i henhold til betalingsbetingelser oppgitt ved bestilling. Pris er oppgitt i NOK eks mva, men kan også vises inkl mva. Frakt tilkommer avhengig av leveringsmåte og vil bli fakturert sammen med produktene pr forsendelse. I særskilte tilfeller faktureres kunde direkte fra Unifon.
Ved mottak av produkter plikter Kunden å undersøke emballasjen som produktene er innpakket i for skader, før transportøren forlater leveringsstedet. Dersom Kunden oppdager skade på emballasjen, skal dette anmerkes på fraktbrev eller tilsvarende og rapporteres til Unifon så snart som mulig.
Ved for sen betaling har Unifon krav på forsinkelsesrenter i samsvar med den til enhver tid gjeldende prosentsats etter lov om renter ved forsinket betaling. Dersom Unifon ikke har mottatt betaling innen 10 dager etter at Unifon har sendt skriftlig anmodning til Kunden om å betale forfalte beløp, er Avtalen å anse som vesentlig misligholdt og gir Unifon rett til å heve Avtalen.
Risikoen for produktet går over til Kunden ved levering.
Dersom produktet ikke blir hentet eller mottatt av kunden ved levering til avtalt tid, er levering å anse som skjedd på det tidspunkt produktet er stilt til Kundens disposisjon på avtalt sted
3. Bestilling
Bestilling av Unifon sine produkter og tjenester kan gjøres via nettbutikken.
Bestilling er ikke bindende for Unifon, og levering vil følgelig ikke skje, før bestillingen er skriftlig bekreftet av Unifon. Dette innebærer blant annet at dersom Kunden har bestilt et produkt som ikke lenger finnes på Unifon sitt lager og/eller sortiment, har ikke Unifon noen forpliktelse til å levere det bestilte produkt til Kunden.
4. Mangler
Ved feil på salgsgjenstanden som kan tilbakeføres til mangler som forelå på leveringstidspunktet, og som ikke skyldes Kunden eller forhold på hans side, har Unifon ubetinget rett til, for egen kostnad, å rette mangelen eller foreta omlevering. Når Unifon foretar retting eller omlevering, kan ikke Kunden gjøre ytterligere misligholdsbeføyelser gjeldende. Eventuelle mangler må påberopes innen 8-åtte virkedager regnet fra levering.
Kunden har ansvar og risiko for normalt vedlikehold slik som justeringer, normalslitasje og/eller anskaffelse av forbruksmateriell.
Unifon har ikke ansvar for:
- Feil og mangler som er forårsaket av kundens bruk av produkt med annen utrustning eller tilbehør som påvirker produktets egenskaper og funksjoner.
- Feil og mangler som er forårsaket av at kunden har foretatt endringer eller inngrep i produktet som ikke er i samsvar med instruksjoner fra produsent eller Unifon.
- Feil og mangler som er forårsaket av kundens bruk av produkt på en annen måte enn det som fremgår av brukerdokumentasjon, manualer og instruksjoner.
- Feil og mangler som er forårsaket av forsømmelse fra kunden, dennes personale eller tredjemann eller andre omstendigheter som er utenfor Unifon sin kontroll.
Unifons ansvar for feil og mangler kan ikke under noen omstendighet gjøres gjeldende senere enn ett år fra levering.
Dersom Kunden krever avhjelp av feil og mangler som Unifon ikke er ansvarlig for, plikter Kunden å erstatte Unifon sine omkostninger og utlegg i den forbindelse.
Unifons ansvar for feil og mangler ved produkt er begrenset til det som er angitt ovenfor, og Kunden kan ikke rette andre krav mot Unifon i forbindelse med feil og mangler.
5. Reklamasjon
Kunden forplikter seg til uten ugrunnet opphold å reklamere eventuelle uoverensstemmelser mellom ordre og ordrebekreftelse. Kunden skal ved mottak av produktene, kontrollere at disse er overensstemmende med ordre og senest 8 dager etter mottak reklamere eventuelle avvik, jfr. Lov om kjøp (kjøpsloven). Eventuell garanti til Kunden vil følge den fra produsenten fastsatte garanti for produktet. Unifon gir ikke Kunde egen garanti på produktene.
6. Retur
Ved forbrukerkjøp gis Kunden rett til å returnere levert produkt innen 14 dager fra levering («Angrerett») under forutsetning av Unifon fremdeles fører produktet. Retur aksepteres bare under forutsetning av at produktet kan tilbakeleveres til Unifon uskadet, ubrukt og i ubrutt originalemballasjen. Videre skal kopi av faktura og/eller kvittering på betaling av produktet vedlegges produktet. Retur av produkt er først godkjent når Unifon har mottatt og kontrollert at returnert produkt er funnet å være i samsvar med de vilkår som er fastsatt dette punkt. Forespørsel om å returnere levert produkt må skje innen 14 dager fra levering
Ved bedriftskjøp godtas retur kun etter særskilt avtale med Unifon.
Enhver retur skjer for Kundens regning og risiko.
Ved kreditering og/eller tilbakebetaling av kjøpesummen vil Unifon gjøre fradrag for eventuelle omkostninger, herunder frakt og håndteringsomkostninger.
Det gis ikke noen returrett på produkter som Unifon ikke fører på lager og/eller er spesielt bestilt og/eller tilpasset Kunden.
7. Gratis retur og resirkulering av elektronisk avfall hos Unifon
Unifon tar ansvar for miljøvennlig retur av sine produkter i Norge. Som kunde kan du returnere elektriske og elektroniske (EE) produkter som vi sender videre til resirkulering.
Alle produkter som går på strøm eller batteri regnes som EE-avfall når de skal kasseres. Vi tar imot av EE-avfall tilsvarende produktet du kjøper i vår nettbutikk.
8. Erstatningsansvar
Unifon fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor Unifon forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt.
9. Force Majeure
Er Unifon forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt herunder hos Unifon eller enhver annen omstendighet når partene ikke med rimelige midler kan påvirke den, så som, men ikke begrenset til, brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, offentlige restriksjoner så vel nasjonalt som internasjonalt, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførslene av drivkraft, samt mangler ved, eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Unifon fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller å kreditere den mangelfulle varens kjøpesum.
10. Eiendomsrett og salgspant
Produkt som blir bestilt etter denne Avtale forblir Unifon sin eiendom inntil betaling er skjedd.
Kunden bekrefter ved aksept av denne Avtale at Unifon har panterett i det solgte produkt (salgspant) til sikkerhet for Unifon krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger eller lån som tredjemann har ytt kjøperen til hel eller delvis betaling av ovennevnte, og som nevnte tredjemann utbetaler direkte til Unifon.
11. Personvern
Unifon og Kunden kan utveksle personopplysninger som nødvendig av hensyn til administrasjon og oppfølging av avtaleforholdet. For slik behandling av personopplysninger er hver av partene selv behandlingsansvarlig for sin egen behandling, og hver av partene er ansvarlig for overholdelse av de til enhver tid gjeldende personvernregler.
Kunden er behandlingsansvarlig (som definert i EU-forordning 679/2016 GDPR) for all behandling av personopplysninger som Kunden gjør ved bruk av utstyr og programvare. Unifon er ikke ansvarlig for brudd på personopplysningssikkerheten som skyldes Kundens bruk av utstyr, programvare eller skytjenester.
12. Alminnelige vilkår
For øvrig gjelder Unifons alminnelige vilkår for alle tjenester og leveranser i tilknytning til denne avtalen.